5 december

8 december 2016 - Varangerbotn, Noorwegen

Hallo allemaal,

Hier met wat vertraging dan toch de blog van 5 december. Reden van vertraging was dat er puppies geboren zijn en de eigenaresse het eerst zelf officieel aan de wereld wilde vertellen voordat ik het online zou zetten.

Het begon al de avond van 4 december, toen we Lu, de zwangere husky naar binnen haalden omdat ze bijna zou gaan bevallen. Ze sliep vlakbij mijn kamer, en omdat ik de bevalling niet wilde missen had ik de deuren open gezet zodat ik haar kon horen. Vanaf 3 uur 's nachts begon ze om het uur ongeveer te piepen, maar ik wist niet of dit te maken had met de bevalling of met haar nieuwe slaapplek. Ik heb elke keer even bij haar gezeten om haar te kalmeren (wat dan wel goed lukte), maar dus niet de ideale formule voor een goede nacht.

's Ochtends bleek dat het piepen weinig te maken had met haar nieuwe onderkomen, de bevalling begon! Nou was net het eerste moment dat ik hier alleen in het huis was, de eigenaresse was naar haar werk.. Gelukkig wel goed mobiel bereikbaar, dus ze heeft me er doorheen gesleept.

De puppy's kwamen ongeveer om het half uur tot uur, en we wisten niet hoeveel het er zouden zijn. De tweede puppy werd zo klein en zwak geboren, dat moeder Lu er geen vertrouwen in had het het zwakke kleintje geen aandacht schonk. Ik heb die puppy toen bij me genomen en geprobeerd hem goed warm te houden, terwijl moeders verder ging met haar bevalling. Helaas is dit schatje na een paar uur in mijn handen overleden.

De bevalling gaat relatief makkelijk bij huskies, niet te vergelijken met een bevalling van mensenbabies. De kleintjes komen er in no time uit, moeder likt ze droog en bijt de navelstreng door, ze gaan op zoek naar een tepel en beginnen te drinken. Daar hoefde ik me dus niet zoveel zorgen over te maken. Uiteindelijk zijn er 7 puppy's geboren, waarvan een het niet gered heeft. De rest lijkt het goed te doen en ook Lu is er heel relaxed onder. Namen hebben ze nog niet, leuke suggesties zijn altijd welkom (liefst in een thema, allerliefst in thema 'Amerika').

Vervolgens moest ik ook mijn gewone taken nog doen. (de laatste puppy is geboren terwijl ik buiten bezig was, ik dacht dat de bevalling nu wel klaar was, maar toen ik terug kwam was er plots nog een klein hondje!).

Toen appte de eigenaresse me dat we 's avonds naar de reindeer fence gingen. Hier enten ze de rendieren in, 'sorteren' ze over gebieden en slachten de zwakke en zieke beesten. De rendieren zijn echter wild, dus die zijn bij elkaar gedreven en worden vervolgens groep voor groep losgelaten in een cirkel met een diameter van ongeveer 6-7 meter (ik ben niet zo goed met schatten, misschien is het wel 10 meter). Daar staan een hoop sterke mannen en vrouwen om de rendieren een voor een te vangen (aan het gewei), te controleren en te sorteren door ze door de juiste poort naar buiten te leiden. Dit is vrij fysiek werk, en ook wel een beetje spannend omdat je midden in een kudde wilde, gestresste rendieren staat! Ik hoefde ze niet te vangen, maar mijn taak was om de oorlabels scannen. Het was heel bijzonder om dit mee te maken! Voor wie het interessant vinden, hier een filmpje over hoe dat gaat. Vanaf 1:06 ongeveer laten ze zien wat ik heb gedaan. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1225701934170458&id=298486133558714&__mref=message_bubble

De volgende avond zijn we weer gegaan, toen heb ik ook het slachten en villen van de rendieren daar gezien. Dit gaat best diervriendelijk met een mes in de nek, waardoor ze vrijwel direct dood zijn. Ik vond dit verrassend genoeg niet zo eng om te zien, eerder interessant! Goed om een keer de weg te zien van levend dier naar vlees.

Toen we weer moe en voldaan in het huis waren, was er bovendien nog prachtig Noorderlicht te zien, nu wel echt bijna zo mooi als in de Heineken reclame! Groen en zelfs bewegend. Helaas is het onmogelijk om daar met een normale camera foto's van te maken, dus jullie moeten het doen met foto's van internet of zelf een keer komen kijken ;).

Ik geniet hier volop van de puppies die de hele dag aan het drinken of slapen zijn in mijn woonkamertje. Foto's van ze staan onder 'foto's'!

Liefs,

Mara